Eerste dag in de kliniek - Reisverslag uit San Diego, Verenigde Staten van Studiereis qingbai - WaarBenJij.nu Eerste dag in de kliniek - Reisverslag uit San Diego, Verenigde Staten van Studiereis qingbai - WaarBenJij.nu

Eerste dag in de kliniek

Door: Charlotte

Blijf op de hoogte en volg Studiereis qingbai

14 November 2012 | Verenigde Staten, San Diego

Maandag 12 november was het eindelijk zo ver en gingen we 's ochtends vroeg naar het Pacific College of Oriental Medicine, opgericht in 1986. De missie van het Pacific College is om studenten te onderwijzen en inspireren om begaan en bekwaam te worden in het geven van patient-gerichte zorg met behulp van TCM. Het PC is een nationaal erkend opleidingsinstituut en heeft verschillende opleidingsprogramma's, klinieken, leercentra en doet aan onderzoek.
Nadat we waren verwelkomd werd iedereen gekoppeld aan een supervisor. De echt Hollandse tulpen pennen deden het weer goed als kado voor de supervisors. Alle studenten zaten met hun supervisor aan een lange tafel om de patiënten van de ochtend voor te bespreken. Wij hadden de keuze om met verschillende studenten mee te kijken bij de behandelingen. Een eerste behandeling duurde 2 uur, waarvan 1 uur intake en 1 uur behandeling. Een vervolgbehandeling duurde max. 1 uur. Het mooie is dat de studenten na hun intake, pols en tongdiagnose ruggespraak hebben met hun supervisor over de diagnose, behandelplan en kruidenformule. Indien nodig checkt de supervisor de tong en pols en adviseert of stuurt hij/zij bij.
Om 12:30 moesten we haasten om nog ergens te lunchen, want in de middag ging de groep, op Linda en Ronald na, naar Rady Childrens hospital. Hierbinnen is de bevlogen supervisor Aaron Cook in 2007 een Integrated Wellness Centre gestart, waar acupunctuur, massagetherapie, aromatherapie en in 20% van de gevallen kruiden wordt gegeven aan zieke kinderen. Dit is een free service for kids, van 0 tot 17 jaar. Twee keer per week is deze afdeling open en wordt een ruimte die normaal bestemd is voor artsen omgetoverd tot een behandelkamer met 3 bedden. Er kan ook op de kamer van de patient worden behandeld. Voor een behandeling is altijd toestemming nodig van de behandelende verpleegster en de ouders.
Behandelingen worden gegeven aan kinderen op de afdeling hematologie met bloedziekten en aandoeningen aan de lymfeklieren, de afdeling oncologie en de Intensive Care afdeling.
De acupunctuur behandeling richt zich op het verlichten van pijn (acuut/chronisch) en de symptomen van de behandeling, zoals misselijkheid en daarmee gepaard gaande eetstoornissen, of bijvoorbeeld droogte in de keel door chemotherapie. Er wordt hier niet geprobeerd om kanker te behandelen, wel richt de behandeling zich meestal ook op de onderliggende SP en KID deficiëntie.
Verbazingwekkend om te zien was de McDonalds middenin het ziekenhuis, waar kinderen met hun ouders naartoe gaan "als beloning" na chemotherapie. Een van de studenten liet ons zelfs zien dat er cornsirup zit in de infusen, wel 100x zoeter dan suiker. En dan te bedenken dat kanker groeit van suiker.
's Middags liep ik en Christine mee naar een nieuw patientje, van wie er toestemming gevraagd moest worden aan de verpleegster. Ze was niet te vinden en werd door de student opgebeld, ze antwoordde dat de patiënt een beenmergtransplantatie had ondergaan en dat acupunctuur contra-geïndiceerd was. Op de vraag aan haar waarom ze dat zei was haar antwoord dat dit zo was en hing de hoorn op de haak. Ze liet de student niet uitpraten, terwijl er op allerlei vlakken, van massage tot magneetjes, iets gedaan kon worden aan het welbevinden van de patiënt. Ondanks dat dit Wellness Centre reeds 5 jaar goed in het ziekenhuis geïntegreerd is, is het jammer om te merken dat binnen dit ziekenhuis nog steeds niet iedereen overtuigd is van wat het allemaal kan doen en dat hier nog een heleboel vertrouwen te winnen valt. Ik vond het mooi om mee te maken wat een prachtig werk Aaron en zijn team in het ziekenhuis verrichten, erg inspirerend.
Na de vele indrukken zijn we met z'n allen relaxed bij ons favoriete thais restaurant gaan eten en napraten. En in plaats van de verslagen uit te werken viel de helft al om 21:00 uur in een diepe coma...

Ps. foto's volgen later, want die kan ik via mijn iPad niet toevoegen...

• 15 November 2012 - 08:29

Studiereis Qingbai :

Hai Christine,
    Ik heb de foto's nu goed gezien! Erg leuk. Ze zijn heel mooi :)